Eper szedő szakkör
Mezei veréb - a gyümölcs szakértő

Az egyik hétvégén újból elindultam szokásos kis körutamra, de valahogy semmi nem akart működni. A Dunaparton, a szántón, a tavaknál még csak mozgást sem lehetett látni. Meleg is volt, rosszul is aludtam, úgyhogy kicsit nyűgös voltam, hogy még fotózni is hiába indultam el.

A gyurgyalagok a messzeségben vitorláztak a levegőben, az egyetlen közelben lévő gébicset pedig egy kerregő kismotor zavarta el, úgyhogy tényleg összeraktam a felszerelést, megfordultam a földúton az autóval és elindultam kifelé. Ahogy balra néztem egy farakás tetején megjelent egy veréb. Gondoltam, ha már ilyen szépen kiállt, lefotózom, legalább nem megyek haza üres kézzel. Aztán megjelent még egy, meg még egy, meg még tíz.

Gyorsan félreálltam, kipattantam az autóból és megpróbáltam valami elfogadható szögbe állni. Egy eperfa volt a főhadiszállásuk, és gyorsan kiderült, hogy ez nem volt véletlen. 

A mezei veréb annyiban tér el házi rokonától, hogy a fején van egy fekete folt, illetve esetükben a hím és a tojó szinte megkülönböztethetetlen. Bár alapvetően rovarokkal táplálkozik, hamar egyértelművé vált, hogy az érett eper esetén kivételt tesz a ragadozó életmódtól. Mesterien választja ki a legérettebb gyümölcsöt és sebészi pontossággal metszi le a fáról:

img_0311-2.jpg

Aztán jó sokáig gondolkozott, hogy hogyan fogyassza el a megtermett gyümölcsöt:

img_0313-2.jpg
Forgatta jobbra és balra:

img_0314-2.jpg

img_0316-2.jpg
Aztán szép lassan, de annál nagyobb élvezettel csipegetni kezdte:

img_0332-2.jpg

img_0331-2.jpg

Közben megjelent egy másik versenyző is, aki azonban villámsebesen fogta a szajrét és el is tűnt:

img_0338-2.jpg
Közben az eperrel küzdő veréb már pépesre forgatta a csőrében a gyümölcsöt:

img_0341-2.jpg
Aztán megpróbálta egyben letuszkolni:

img_0348-2.jpg
Még a nyelvét is kidugta:

img_0352-2.jpg
A fejét is hátrahajtotta:

img_0356-2.jpg
Aztán végre sikerült a mutatvány és nagy megelégedettséggel dőlt előre az ágon, hogy jobban megnézzen magának:

img_0360-2.jpg

Újabb ékes bizonyítéka volt ez a nap két dolognak is: egyrészt, hogy soha nem érdemes feladni, mert a legváratlanabb pillanatban is felbukkanhatnak érdekességek; másrészt pedig újra bizonyos lett, hogy az unalmasnak és mindennapinak gondolt madarak milyen elképesztően izgalmasak és szépek valójában.  

A bejegyzés trackback címe:

https://benbodaphoto.blog.hu/api/trackback/id/tr913995256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lővenbrau 2018.05.25. 08:47:31

Azért csak szólok, hogy az nem szeder, hanem eper. :-)

Boda B. 2018.05.25. 10:10:39

@Lővenbrau: Megmondom őszintén, hogy egy kicsit elvesztem az eper-szamóca-szeder háromszögben, pedig tényleg igyekeztem utána olvasni :) Nem tagadom, hogy ebben a kérdéskörben is van még pár fehér folt a tudásomban, amit be kell színezni.

Köszönöm szépen a javítást :)

Üdv
B

Anna Kiraly 2018.05.25. 10:25:06

"Este van, este van: kiki nyúgalomba!
Feketén bólingat az eperfa lombja,"
segítek: Arany János: Családi kör

Boda B. 2018.05.25. 11:00:37

@Anna Kiraly: Köszi, pont nem Arany Jánost olvastam a szeder-eper-szamóca kérdéskörben, de ez alapján biztosan azonnal világos lett volna ;)

Üdv
B

élhetetlen 2018.05.25. 16:43:56

Én is nagyon szeretem a növényevő madarakat! Keverem a kávémat a konyhában, kinézek az ablakon, mozog a fügefa lombja, pedig szél egy szál se. Tapsoltam egyet, 15-20 seregély huss!. Olyan elbűvölő látvány mikor csak a fél füge üres héja lóg a kocsányon. A másik a som, azt nem tudom mi rabolja le. Elég apró szemű gyümölcs, ez nem látom a lakásból. Kimegyek, megnézem, még csak halványpiros. Kimegyek két nap múlva, egy szem sincs a fán. Megérett. Jobban figyelnek, mint én, és alaposak. Az enyém az a tíz szem, amit levertek a fűbe. Szóval az összes madárszeretetem a fekete rigóé, gyönyörűen énekel, és nem eszi el előlem a kajámat.

élhetetlen 2018.05.25. 16:54:24

@Boda B.: Ne zavartasd magad, Tolna megyei vagyok, nálunk is szederfa. Csak egy kis megerősítés: kert.tv/eperfa-szederfa-akkor-hogyan-nevezzuk-es-miert/ . Az eperfások csak az ország másik részén élnek.

Boda B. 2018.05.25. 23:10:56

@élhetetlen: :) az biztos, hogy sokkal gyorsabban látják, ha valami megérett.

Köszi, csak hogy mindenki boldog legyen, javítottam eperre - bár Fejér megyében is szedernek hívjuk :)

Quattroman 2018.05.26. 11:52:38

a szeder egy cserje ami kissé hasonlatos a málnához. csalitosok szélén található leginkább.
a tudatlanság alól nem mentesít hogy egy egész megyében már elterjedt a téves megnevezés.
az eperfán eper terem, a szederbokron szeder, és a földön szamóca vagy földieper

Boda B. 2018.05.26. 13:05:57

@Quattroman: szia! Köszi, amint látod, az írásban már mindenhol javítottam. Köszi azért!
Üdv
B

Boda B. 2018.05.26. 20:19:47

@pizzaszeletvágó: Szia!
Köszi a kommentet, valóban ne fogalmaztam egyértelműen: nyáron rovarokat fogyaszt elsősorban (erre gondoltam, amikor ragadozó életmódot írtam), sőt, a fiókákat kizárólag ízeltlábúakkal táplálja - ősztől pedig nyilván maradnak a magok. Persze ezt én sem saját kútfőből szedem, az MME vonatkozó írása volt a mérvadó :)

Köszönöm szépen a dicséretet.

Szép napot, üdv
B

RTB 2018.07.04. 08:49:03

Remek blog. Ment a kedvencbe.
A mezei veréb a fiókáit állati fehérjével eteti, a felnőtt madarak azonban inkább csak magevők

Boda B. 2018.07.04. 09:12:02

@RTB: Köszönöm szépen, örülök, ha tetszik :)

Üdv,
B

Ben Boda Photography

Izgalmas, érdekes, szórakoztató történetek - természetfotókkal mesélve.

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

  • geegee: Haha, XXL-es, tarajos libák ezek. A nevük angolosan írva pedig game. Ha pedig sokat tökölsz a fény... (2020.06.26. 10:25) A gém, aki íbisz
  • geegee: A fácánnál ostobább jószág kevés van, amilyen szép, pont olyan hülye... :D Ha jön az autó, akkor n... (2020.05.13. 14:17) Az apróvadak Casanovája
  • geegee: Haha, ki qrvácskák... :D Miért nem vittél valami pár kockányi kis húsfélét, odacsalogatni őket köz... (2020.05.13. 14:17) Ravaszdiék a játszótéren
  • Boda B.: @Titus Pullo Urbi: Köszönöm :) (2020.05.11. 09:17) A kotorék ura
  • geegee: @Boda B.: Kösz. :-) (2020.04.15. 08:38) Fotózás a "karanténban"
süti beállítások módosítása