A rét sikolya
A rágcsálók rémálma testközelből

Többször szerepelt már egerészölyv az oldalon (itt, itt és például itt is) néhány képen, és körülbelül ugyanennyiszer el is mondtam, hogy mennyire imádom őket figyelni - meg ha esély van rá, fotózni is. Mivel "régóta" nem jártam már kint a szántón, gondoltam megnézem, mi újság van arra, azzal a szilárd elhatározással fűszerezve, hogy ölyveket fogok fotózni.

"Kis" könnyebbség, hogy még a tél folyamán kifigyeltem egy fészket, ami azért valamiféle támpontot ad, hogy merre is érdemes elindulni - persze ez még koránt sem garantálja azt, hogy ölyvekkel is találkozik az ember. A fészek felé sétálva szöcske invázióba csöppentem, és amíg az kötötte le a figyelmemet, hogy ezernyi apró rugós lábú rovar vesz körül, egyszer csak megzörrent a lomb az egyik fán és őt láttam: 

img_2093.jpg

Bár Magyarország leggyakoribb ragadozó madara és például az autópályák kerítésén tucatjával látható, valamiért sosem sikerült igazán jó képet készítenem, nem túlzok tehát azzal, hogy ez volt az eddigi legjobb ölyvfotóm - ráadásul az első lövésre. És még hol volt a vége... Főleg, hogy újabb körre érkezett a fenséges ragadozó:

img_2089.jpg

img_2090.jpg

Aki ezúttal már hallatta a megszokott, nyávogásszerű kiáltását is (amit amúgy a szajkó jól, és szívesen utánoz):

img_2091.jpg

Teljesen a közeli találkozó hatása alatt voltam még, amikor a kis fasor másik oldalán újabb mozgolódást hallottam, aztán már láttam is a kilövésre kész őzet:

img_2113.jpg

Aki nem is várt rám sokat:

img_2110.jpg

És egy óriási ugrással el is tűnt a szemem elől:

img_2116.jpg

Aztán újabb pár métert sétáltam és már folytatódott is az ölyvvel való fogócskám:

img_2094.jpg

Kétség sem fért hozzá, hogy pontosan tisztában volt minden pillanatban azzal, hogy épp hol vagyok - én meg addig láttam, amíg ő úgy akarta, vagy amíg egyik fáról a másikra vitorlázott. Aztán valószínűleg elege lett a dologból és elindult egy vadászkörútra. Ekkor végre élőben is láttam, amit könyvekben már olvastam, hogy egy sokkal kisebb madár (valószínűleg a fészkét és az utódokat féltve) szó szerint az ölyv fejére koppantott. Sajnos, nagyon messze voltam, de azért dokumentációs célból két fejre koppintás között egyet kattintottam:

img_2096.jpg

Aztán bebizonyosodott, hogy érdemes volt a szöcskék között várakozni, mert a vadászkörút újra felém sodorta az ölyvet. Ezúttal már a pompás szárnyakat is megmutatta kiáltozás közben:

img_2123.jpg

Majd továbbra is jelezve, hogy ő bizony éppen vadászik és nagyon is itt van, tovább körözött kiáltozás közben, kihasználva az összes létező termiket, azaz a meleg légáramlatokat, hogy energiát takarítson meg:

img_2165.jpg

img_2166.jpg

img_2170.jpg

img_2174.jpg

img_2180.jpg

Csendben is volt egy kicsit:

img_2190.jpg

De tényleg csak egy kicsit:

img_2122.jpg

Nagyobb szünet következett, és már összehajtottam a háromlábú székemet is, amikor alig pár méterre tőlem újra előbukkant a fák közül:

img_2104.jpg

Jó, nem mondom, hogy feltétlenül a kamerába nézett kanyarodás közben, de egy kicsit mintha mégis:

img_2085.jpg

img_2087.jpg

img_2088.jpg

Ez a mindössze egy kilós, 120 centi szárnyfesztávú ragadozó, bár nagyon gyakori, nekem mégis különleges. Nem mellesleg a mezőgazdaság számára is igen fontos munkát végez, hiszen nevéből adódóan rengeteg rágcsálót pusztít. Sajnos az úton elütött állatokból is szívesen lakomázik - ebből fakadóan az ölyvek is sokszor válnak autók áldozatává. Még nagyobb baj, hogy egyes helyeken a mai napig vadásszák, sőt, a villanyvezetékek is sok egyeddel végeznek. A favágásokkal, építkezésekkel pedig a költőhelyeket fenyegeti veszély. Bár több tízezer pár fészkel hazánkban, vigyázzunk rájuk, mert elképesztő madarak! 

A bejegyzés trackback címe:

https://benbodaphoto.blog.hu/api/trackback/id/tr3614054604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Ben Boda Photography

Izgalmas, érdekes, szórakoztató történetek - természetfotókkal mesélve.

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

  • geegee: Haha, XXL-es, tarajos libák ezek. A nevük angolosan írva pedig game. Ha pedig sokat tökölsz a fény... (2020.06.26. 10:25) A gém, aki íbisz
  • geegee: A fácánnál ostobább jószág kevés van, amilyen szép, pont olyan hülye... :D Ha jön az autó, akkor n... (2020.05.13. 14:17) Az apróvadak Casanovája
  • geegee: Haha, ki qrvácskák... :D Miért nem vittél valami pár kockányi kis húsfélét, odacsalogatni őket köz... (2020.05.13. 14:17) Ravaszdiék a játszótéren
  • Boda B.: @Titus Pullo Urbi: Köszönöm :) (2020.05.11. 09:17) A kotorék ura
  • geegee: @Boda B.: Kösz. :-) (2020.04.15. 08:38) Fotózás a "karanténban"
süti beállítások módosítása