Hogyan spórolj 20 ezret - fotós kisokos
Földi állvány három ezer forintból

A fotózással két probléma van: az egyik, hogy a fotós eszközök nagyobb része elég drága mulatság, a másik, hogy ezekből az eszközökből sosem elég... Arra gondoltam, hogy talán jó volna, ha néha nem csak a madarakról vagy állatokról készült képeket osztanám meg, hanem írnék egy kicsit azokról az eszközökről, amik segítenek elkészíteni ezeket a képeket. Nyilvánvalóan az első és legfontosabb egy fényképezőgép és a hozzátartozó objektív, de ugyanilyen fontos például egy megbízható állvány is.

A probléma akkor van, amikor egy szintre akarunk kerülni az alanyunkkal - mondjuk egy földről csipegető madárral. Ez a nézőpont sokkal jobb, esztétikusabb és izgalmasabb, úgyhogy érdemes vele próbálkozni. Bár az én objektívem közel sem a legnehezebb a piacon, de azért három kilót a földön hasalva magam elé kitartani hosszú perceken keresztül nem a legkellemesebb érzés. És bár sok állványt lehet a föld szintjére nyitni, mégsem minden helyzetben megy ez egyszerűen. 

Régóta szemezgettem már az úgynevezett "ground pod"-dal, ami egy kerek műanyag darab, amihez csatlakoztatható egy állványfej, így a föld szintjéről lehet fotókat készíteni, anélkül, hogy a háromlábú állvánnyal kelljen szenvedni. 

Tetszett az ötlet, és rengeteg jó értékelés is volt, de a 100 dolláros vételár szállítás, vám és minden egyéb nélkül már kevésbé volt csalogató. 

Eléggé szeretek építeni, szerelni, összerakni dolgokat, úgyhogy gondoltam egyet és arra jutottam, hogy én ugyanezt a földi állványt megoldom 3 ezer forintból.

Két hárombetűs boltban voltam - az egyik az OBI, a másik a KIK -, ahol minden szükséges dolgot beszereztem: 

1_1.jpg

Tehát, amire szükség van: fémtálca, serpenyő, vagy bármi, ami elég stabilitást ad ahhoz, hogy egy nagy teleobjektív és a hozzá csatlakoztatott fényképezőgép ne dőljön fel; csavar az állványfej csatlakozáshoz (ezt azért érdemes kipróbálni, általában a 3/8 collos csavart használják az állványfejek rögzítéséhez, nálam a normál, 10-es méretű tökéletesen tartja az állványt); anya a csavar rögzítéséhez és egy fúrószár a tálca kifúrásához. Opcionálisan lehet festéket is használni - 1500 forint körül kapható, nálam nagyon csillogott a fémfelület, ezért a legegyszerűbb festékspray segítségével selyem matt barna színre fújtam.

És akkor a hihetetlenül bonyolult lépések. 

1. Ha van festék, fújjuk le az alapot: 

2_1.jpg

2. Száradás után a fúrónkkal fúrjuk ki az alap közepét, majd csavarjuk be a csavart, ami az állványfejünket tartja és rögzítsük az anyával:

3_1.jpg

4. Tádáááámmm:

4_1.jpg

Mivel én öt perces keresést követően 20mm-nél rövidebb csavart sajnos nem találtam, ezért valószínűleg egy vékony faléc még kerülni fog az alap és az állványfej közé, ezzel egy kicsit még stabilabbá lehet tenni. 

Amúgy kiválóan működik, remélhetőleg hamarosan ezzel készült képeket is tudok mutatni. Az egész projekt leghosszabb része az, amíg szárad a festék - ettől eltekintve körülbelül 5 perc alatt megvan. A tálca 920 forint, a csavar és anya 200 forint, a festékspray 1599 forint volt - fúróm, fúrószáram és állványfejem volt, de azokat a 100 dolláros műanyag mellé sem adnak :)

A bejegyzés trackback címe:

https://benbodaphoto.blog.hu/api/trackback/id/tr9713979074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Byk001 2018.05.21. 16:26:59

Azért egy alátétet szokás az anya alá tenni ilyen esetekben

2018.05.21. 19:38:27

A benzinpénzt és a fúró árát is beleszámolta hősünk a 3000 Ft-ba?
Az alsó csavar gyönyörűen fogja deformálni a tálcát, hősünk majd rájön, hogy ezt a részletet miért erősítették meg az eredeti terméknél.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.05.21. 20:02:29

Aha, egy gimbal fejre elköltesz 30 000 Ft-ot, de a alávaló talpra már nem költenél. Értem én a célt, de már régen rájöttem, hogy ilyen dolgokon spórolni felesleges a fotózásban. Egyrészt a rá költött idődet munkabérre átszámítva simán kijön egy rendes talp, másrészt ma már a kínaiak mindent legyártanak sokkal olcsóbban (szerintem ezt is), érdemes azokat megvenni. De, ha mégsem kaphatók, akkor 30 000 Ft sem egy nagy érvágás. Ráadásul ez a tálcás buhera megoldás nem az igazi: nincs súlya, nem stabil, így inkább bosszúságot okoz, mint hasznot. Komolyan, ez megtart egy 300 mm-es obit? Vagy egy 600-ast? Nem hinném.
A kreativitást érdemes inkább a fotózásba ölni. ;)

mt-03 2018.05.21. 22:27:55

hat ez aztan jo igenytelen ganyolmany lett. leteznek jo diy cuccok de ez nem az, a 10-es csavar meg a legalja...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.21. 22:47:49

Terepszínű leukoplasztot hol lehet kapni?Meg collos csavart értelmes áron Pesten? (Hogy rohadjon meg az az isten b@rma, amelyik nem a metrikus csavart terjesztette el szabványnak Európában...)
Amikor én néztem utoljára, ilyen 3-4 ezer! forint volt 2-2 db egynegyedes csavar és anya. Barkácsáruházakban nincs, a kis maszek csavarboltok meg mára tönkrementek...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.05.21. 22:48:27

Angliából meg már' hadd ne rendeljek egy pár csavart...Bár a vége lehet az lesz.

heliox 2018.05.22. 04:17:02

@geegee: XV ker, szerencs utca, csavarbolt. vagy ott, vagy sehol

Boda B. 2018.05.22. 08:26:48

@Byk001: igen, az sajnos kimaradt a leírásból, de lett alátét is. Köszi a kommentet :)

Boda B. 2018.05.22. 08:33:19

@Dr. Trejo: Szia! Bringával mentem az áruházakba, szóval a benzin ára tulajdonképpen benne van :) Egyelőre nem deformálódott pár napnyi használattól, de persze ez benne van a pakliban. Nem akartam hős lenni, csak volt egy problémám (nehezen tudtam a földről fotózni) és igyekeztem megoldást találni rá. Az, hogy mennyire sikerült, majd kiderül :)

Boda B. 2018.05.22. 08:54:13

@Fotósképző: Szia! A 150-600-as Tamron-t megtartja. Őszintén szólva nekem is az első gondolatom az Aliexpress-Banggood-eBay háromszög volt, de nem találtam értelmes alternatívát (lehet, hogy nem voltam elég körültekintő).
Igyekszem én is inkább a fotózással, mint a körítéssel foglalkozni. Köszi a kommentet :)
Üdv
B

Boda B. 2018.05.22. 08:57:44

@mt-03: Szia! Biztos vagyok abban, hogy sokkal igényesebben, szebben, funkcionálisabban meg lehet csinálni ezt. Nekem egyelőre ez is megteszi, amíg a funkcióját betölti, addig nem érdekel a körítés (van az az angol mondás, hogy "it's not stupid if it works", valahogy így vagyok vele). Köszi a kommentet!
Üdv
B

mt-03 2018.05.22. 09:03:30

@geegee: fabory-ban kapsz, unc whitworth csavarnak hijjak, 1/4" v 3/8"-ost kell venni.

halatlan 2018.05.22. 09:44:28

Örülök a megosztott és jól szemléltetett infóknak. Sajnálom, hogy egyesek nem tudják normálisan megfogalmazni kifogásaikat, kételyeiket, konstruktív módon véleményezni a bejegyzést. Jó viszont látni a szerző konstruktív hozzáállását. Szerintem is lehet továbbfejleszteni az ötletet - például a csavarfej besüllyesztésének megoldásával, merevítők rögzítésével a csavar és a tálca közé (pl. erősebb lemezcsíkok). Ha valaki szívesen barkácsol, akkor ebben is kiélheti az alkotás örömét, és a végén meglátja, hogy beváltotta-e a hozzáfűzött reményeket. A fentiek alapján ez igen. Sok örömet a fotózásban, és a további kreatívkodásban, és kérlek, bármilyen reakciók is vannak, oszd meg tapasztalataidat, sokunknak inspiráló, de legalábbis érdekes lehet.

Boda B. 2018.05.22. 09:59:01

@halatlan: Szia! Köszönöm a gondolatokat, jól esnek! :) Én azért értékelem a hozzászólásokat, tényleg szívesen tanulok, főleg nagyobb tudású emberektől - egy kis kritika mindig jót tesz.
Ha már ennyi gondolatot ébresztett ez a poszt, megérte, meg akkor is, ha valaki továbbfejleszti (van mit rajta :) ) az ötletet és egy sokkal jobbal rukkol elő.
Igyekszem továbbra is megosztani a fotókat és tapasztalatokat, és én örülök a legjobban, ha ez másoknak is érdekes, sőt, inspiráló lehet!
Köszönöm még egyszer a kommentet!
Üdv
B

Ben Boda Photography

Izgalmas, érdekes, szórakoztató történetek - természetfotókkal mesélve.

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

  • geegee: Haha, XXL-es, tarajos libák ezek. A nevük angolosan írva pedig game. Ha pedig sokat tökölsz a fény... (2020.06.26. 10:25) A gém, aki íbisz
  • geegee: A fácánnál ostobább jószág kevés van, amilyen szép, pont olyan hülye... :D Ha jön az autó, akkor n... (2020.05.13. 14:17) Az apróvadak Casanovája
  • geegee: Haha, ki qrvácskák... :D Miért nem vittél valami pár kockányi kis húsfélét, odacsalogatni őket köz... (2020.05.13. 14:17) Ravaszdiék a játszótéren
  • Boda B.: @Titus Pullo Urbi: Köszönöm :) (2020.05.11. 09:17) A kotorék ura
  • geegee: @Boda B.: Kösz. :-) (2020.04.15. 08:38) Fotózás a "karanténban"
süti beállítások módosítása